KBO Flevoland,afdeling Zeewolde

terug
 

Consument is kampioen: nieuwe consumentenregels vanaf 13 juni 2014

Vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe consumentenregels waarmee u als consument sterker staat. Want deze regels geven u extra rechten als u iets koopt in een winkel, op straat, aan de deur, via de telefoon en internet. De nieuwe regels gelden bij producten en diensten die u op of na 13 juni 2014 hebt gekocht. Hieronder staan een aantal belangrijke nieuwe regels op een rijtje. Meer informatie over deze regels en al uw andere rechten als consument, vindt u op deze website.

Kom in actie

Hebt u een probleem met een product of dienst? Zorg dat u weet hoe het zit met uw rechten. Want als u uw rechten kent is het makkelijker om de verkoper te overtuigen. Bijvoorbeeld door eerst het gesprek met de verkoper aan te gaan. U kunt zo’n gesprek voorbereiden met de Gesprekswijzer. Onderaan deze pagina vindt u meer informatie over wat u kunt doen om uw recht te halen.

Wanneer gelden de nieuwe regels?

De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 gesloten zijn.

Waarom deze nieuwe regels?

De regels die consumenten beschermen zijn hiermee in Europa zoveel mogelijk hetzelfde. Waardoor u als consument beter beschermd bent wanneer u iets koopt. Ook als u iets koopt over de grens.

Vijf belangrijke nieuwe regels uitgelicht

Nieuwe regels voor online winkelen

Bedenktijd

Als u voor 13 juni 2014 iets kocht op internet, had u een bedenktijd van zeven werkdagen. De bedenktijd wordt vanaf 13 juni 2014 langer: veertien dagen. U hebt dan dus twee weken de tijd om te bepalen of u de aankoop wilt houden.

Let op: de verkoper moet u informeren over de bedenktijd. Doet hij dit niet goed, dan wordt de bedenktijd verlengd naar maximaal twaalf maanden. Krijgt u alsnog later alle informatie? Dan hebt u opnieuw een bedenktijd van veertien dagen.

Geld terug nadat u gebruik hebt gemaakt van de bedenktijd

Wilt u van de overeenkomst af? Bijvoorbeeld omdat u het gekochte product toch niet wilt? Als u voor 13 juni 2014 tijdens de bedenktijd besloot om het contract te annuleren, kreeg u het geld terug binnen 30 dagen. Met de komst van de nieuwe regels moet u binnen veertien dagen uw geld terugkrijgen. Deze veertien dagen gaan lopen vanaf het moment dat u gebruik hebt gemaakt van uw bedenktijd.

Let op: de verkoper mag wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen.

Terugsturen product

U moet binnen veertien dagen nadat u van de bedenktijd gebruik hebt gemaakt het product terugsturen. Dit is ook een nieuwe regel.

Bedenktijd bij verkoop op straat

Koopt u iets op straat? Bijvoorbeeld een abonnement op een krant, tijdschrift of boekenclub? Bij verkoop op straat voor 13 juni 2014 was er geen bedenktijd. U zat dan aan de overeenkomst vast.

Koopt u iets op straat voor een bedrag boven de 50 euro? Dan geldt vanaf 13 juni 2014 ook een bedenktijd van veertien dagen.

Nieuwe regels voor verkoop aan de deur en verkoopdemonstraties

Staat er een verkoper bij u voor de deur? Bijvoorbeeld om u een nieuwe stofzuiger of een nieuw energiecontract te verkopen? Of koopt u iets tijdens een verkoopdemonstratie? Onder de oude regels had u een bedenktijd van acht werkdagen. Vanaf 13 juni 2014 hebt u een bedenktijd van veertien dagen als u iets koopt boven een bedrag van 50 euro.

Schriftelijk instemmen bij afsluiten van een dienst via telemarketing

Belt een energiebedrijf u voor het afsluiten van een nieuw energiecontract? Of belt een verkoper u voor een telefoonabonnement of een abonnement op een sportschool?

Voor 13 juni 2014 waren de regels zo dat u aan de telefoon een overeenkomst kon sluiten. Als u “ja” zei aan de telefoon, was de overeenkomst gesloten. U had dan wel nog een bedenktijd van zeven werkdagen.

De nieuwe regels brengen hier verandering in. Wordt u gebeld door een verkoper voor een dienst voor langere tijd? Dan is alleen “ja” zeggen in veel gevallen niet genoeg. De overeenkomst is pas geldig als u schriftelijk hebt ingestemd. Bijvoorbeeld omdat u uw handtekening zet onder een contract. Of als u via de e-mail een contract hebt gekregen en u via e-mail hebt laten weten dat u het contract wilt.

Nieuwe regels voor bellen naar klantenservice met 090x-nummer

Hebt u iets gekocht en hebt u een vraag over de aankoop of het contract? Heeft de klantenservice een 0900, 0906 of 0909-nummer?

Dan geldt vanaf 13 juni 2014 een tarief van maximaal 1 euro per gesprek plus de gewone belkosten. Gesprekskosten per minuut mogen niet meer in rekening worden gebracht. U betaalt dan alleen uw gebruikelijke belkosten.

Voor 13 juni 2014 gold al wel een maximumtarief van 15 cent per minuut als u klant was bij een bedrijf.

Wat kunt u doen?

Zorg dat u weet wat uw rechten zijn

De informatie op deze website helpt u hierbij. Komt u er via de website niet uit? Dan kunt u ook persoonlijk contact opnemen met ConsuWijzer voor een antwoord op uw vraag.

Ga in gesprek met de verkoper

Probeer eerst het gesprek met de verkoper aan te gaan. Want het is prettig als u het samen kunt oplossen zonder juridische stappen. Als u zo’n gesprek even voorbereidt, is de kans groter dat u de verkoper overtuigt. De Gesprekswijzer van ConsuWijzer helpt u daarbij.

Stuur een goede klachtbrief

Komt u er in het gesprek met de verkoper niet uit? Dan kunt u ervoor kiezen om een brief te sturen. U kunt daarbij gebruik maken van de voorbeeldbrieven op deze website.

Weet u hoe het zit? En de verkoper nog niet?

Wijs de verkoper dan op de nieuwe regels. Bijvoorbeeld door een link mee te sturen naar de informatie die u op deze website gevonden hebt. U kunt ondernemers ook wijzen op de website van ACM (Autoriteit Consument & Markt). Daar worden de nieuwe regels speciaal voor bedrijven uitgelegd. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Hebt u een klacht over een aankoop bij een buitenlands bedrijf?

Koopt u iets bij een buitenlands bedrijf en hebt u een klacht over het product? Dan kunt u bellen of schrijven met de verkoper in het buitenland. Dat kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld omdat u de taal niet spreekt. Bovendien kan het buitenlandse bedrijf u vragen om het product terug te sturen of terug te brengen naar de buitenlandse winkel. Dit kan ook duur of moeilijk zijn. Het Europees Consumenten Centrum kan u misschien helpen.